همکاری زبانی و آموزشی

همکاری های حوزه زبان و آموزش

از اواسط قرن نوزدهم، آموزش زبان فرانسه به طرز قابل توجهی در چندین شهر ایران که آلیانس فرانسه در آن ها مستقر شده بود، گسترش یافت. اولین آلیانس فرانسه در سال 1889 تاسیس شد. در سال ۱۹۱۳، بیش از ۳۰۰۰ دانش آموز در۷۶ مدرسه صرفا به زبان فرانسه تحصیل می‌‌کردند و دولت وقت ایران به برترین دانش آموزان برای ادامه تحصیل در فرانسه، بورس تحصیلی‌ اعطا می‌‌کرد.

گسترش یادگیری زبان فرانسه می¬تواند راه را برای تعامل سیاسی، زبانی، فرهنگی و اقتصادی میان ایران و فرانسه هموار سازد. همکاری های حوزه زبان و آموزش اولویتی ست که در تمامی فعالیت¬های حوزه همکاری¬ این سفارت نقش آفرینی می-کند.

امروزه، زبان فرانسه بیش از هر جایی‌ در آموزش عالی‌ حضور دارد. با 23 گروه زبان فرانسه در دانشگاه ها، این زبان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌‌شود. گرایش¬های مختلف آن شامل زبان و ادبیات فرانسوی، مترجمی، ترجمه شناسی، آموزش زبان و همچنین مطالعات فرانسه می¬باشد. این زبان همچنین در رشته‌های دیگر به ویژه به حقوقدانان آموزش داده می‌‌شود.

در دوره متوسطه، به جز مدرسه فرانسوی تهرانکه آموزش به زبان فرانسوی انجام می گیرد، این زبان به عنوان زبان دوم خارجی‌ به صورت اختیاری در مدارس دولتی تدریس می‌‌شود. حدود شصت مرکز آموزشی این دوره‌ها را ارائه می‌‌دهند. در مدارس و دبیرستان های خصوصی، آموزش زبان فرانسه خصوصا در ساعات خارج از برنامه درسی‌ توسعه می‌‌یابد. اصلی‌ترین مؤسسات زبان در ایران‌ در بخش خصوصی و دولتی پذیرای بیش از ۳۰۰۰۰ زبان آموز در سال هستند.

ایران دارای بیش از ۸۰۰ مدرس زبان فرانسوی و حدود ۴۰۰۰۰ زبان آموز است:

- ۱۲ گروه زبان فرانسوی در دانشگاه های دولتی ارائه دهنده دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد که از این تعداد 5 دانشگاه در مقطع دکتری نیز فعالیت می‌‌کنند. دانشگاه شیراز آخرین دانشگاهی است که آموزش این زبان را از سال 2016 راه اندازی کرده.
- 11 گروه زبان فرانسوی دانشگاه آزاد که از این میان 5 گروه دوره های کارشناسی ارشد و 4 گروه دوره های مقطع دکتری برگزار می کنند.
- بیش از ۴۰۰ موسسه، دبیرستان و مدرسه

اشاعه زبان فرانسه و همکاری آموزشی در مدارس و آموزش عالی‌ بر روی شبکه‌ای از شرکا و در وحله اول انستیتو فرانسه تهران (ملقب به مرکز زبان فرانسه تهران) بنا شده است. این مرکز صاحب نام و در حال شکوفایی سالانه بیش از 5۰۰۰ ثبت نام انجام می‌‌دهد و همچنین دارای مرکز مدیریت آزمون‌های DELF و DALF و برگزارکننده آزمون هایTCF DELF/DALF, Ev@lang و DFP است.

سیاست همکاری آموزشی و زبانی بخش فرهنگی بر راهبردی کلی شکل گرفته است که موارد ذیل را میسر می سازد :

- توسعه آموزش زبان فرانسوی در مدارس دوزبانه ایرانی‌، مدارس غیرانتفاعی و موسسات زبان (برگزاری دوره های تربیت مدرس، اهدای تسهیلات آموزشی، صدور مدارک) و ترویج آن در مقاطع دانشگاهی ورای گروه‌های زبان فرانسوی، مانند رشته‌های حقوق، مهندسی، تجارت، مدیریت، پزشکی‌، گردشگری و باستانشناسی.

- ترویج زبان فرانسوی به عنوان زبان کار جهت شناخت پتانسیل‌های موجود در فضای فرانسوی زبان و وزنه اقتصادی زبان فرانسه در دنیا با حمایت آژانس دانشگاهی فرانکوفونی.

در این راستا، سلسله فعالیت های ذیل به اجرا گذاشته ‌‌شده اند :

1. گسترش مدارک زبان، از جملهDELF/DALF و TCF و همکاری‌های آموزشی با مؤسسات ایرانی‌؛

2. تحکیم تعلیم مربیان به اخص در زمینه زبان فرانسوی بعنوان زبان خارجی و زبان فرانسوی با اهداف خاص – طرح IFos درباره زبان گردشگری و تجارت – از طریق همکاری با ارگان‌های فرانسوی از جمله CIEP، CLA، CUEF و CCIP
3. اجرای پروژه های مختلف با مشارکت مراکز ایرانی به اخص با انجمن ایرانی‌ زبان و ادبیات فرانسوی (AILLF) ؛

4. حمایت از برنامه‌های جابجایی‌ اساتید و دانشجویان زبان فرانسوی با مدارس، مؤسسات زبان و دانشگاه ها:

- برگزاری دوره‌های آموزشی فرانسه به عنوان زبان خارجی ‌در فرانسه برای مدرسین با بورسهای SPCD و BELC؛
- بورس‌های مختص دانشجویان دکتری ادبیات و همچنین رشته آموزش زبان فرانسوی ؛
- اقامتهای آموزشی در حیطه زبان و فرهنگ برای دانشجویان در چارچوبکنکور فرانکوفونی.

5. توسعه IFprofs شبکه اجتماعی اساتید زبان فرانسوی ؛

6. توسعه رویداد‌ها در جهت ترویج فرانسوی زبانی (کنکور فرانکوفونی سال 2019، روز ترجمه سال 2017، همایش آموزش زبان فرانسوی سال 2015) و همکاری‌های مشترک با آژانس دانشگاهی فرانکوفونی، حمایت سفارت از توسعه فعالیت‌های آژانس در ایران و جذب اعضای جدید (10 دانشگاه در سال 2019) جهت توسعه همکاری‌ها با دانشگاه‌های فرانسوی زبان و تسهیل توسعه آموزش به زبان فرانسه، به طور مثال راه اندازی رشته حقوق به زبان فرانسوی در دانشگاه شهید بهشتی.

7. توسعه و ارزش‌دهی به آموزش زبان فرانسوی در بخش‌های حرفه ای : پروژه مهم سال ۲۰۱7 « همایش ایرانی-فرانسوی ترجمه ».

دو مؤسسه از شبکه همکاری و فعالیت فرهنگی‌ در زمینه زبان در ایران مشغول فعالیت هستند :

- مدرسه فرانسوی تهران

در ایران، تنها موسسه‌ای که زیر نظر آژانس آموزش زبان فرانسه در خارج (AEFE) فعالیت می‌کند مدرسه فرانسوی تهران است که در سال ۱۹۹۱ تأسيس شده است. مدرسه با آژانس آموزش زبان فرانسه و میسیون لائیک برای برگزاری دوره های تمامی سطوح تحصیلی از ابتدایی تا دبیرستان قرارداد دارد و توسط انجمن اولیا مربیان اداره می‌‌شود.

مدرسه که در شمال شهر تهران در منطقه ای مسکونی واقع شده است در شرایط مناسبی فعالیت می‌‌نماید : ساختمان‌های از نو طراحی شده و باز سازی شده، تعداد دانش آموزان محدود، مجهز به غذاخوری و امکانات ویژه از قبیل سالن ورزش و زمین فوتبال که مایه خرسندی افراد است.
پروژه ی مدرسه بر چهار محور مهم می گردد : موفقیت تمامی افراد، اصل چندزبانی، گشایش فرهنگی و علمی و همچنین ساخت و ارتقاء ارزشهای شهروندی.

- مرکز زبان فرانسه تهران

مرکز زبان فرانسه تهران در طول سال، هر روز هفته، کلاسهای زبان فرانسه عمومی و تخصصی برگزار می‌‌نماید. چهار سطح اصلی‌ تبیین شده توسط چارچوب مرجع مشترک اروپایی‌ برای زبان ها (CECRL) در کلاس‌های گروهی و خصوصی تدریس می‌‌شوند. ابزار استفاده شده به روز هستند (رایانه، تلویزیون، تخته سفید چند منظوره)، روش‌های تدریس روز دنیا و مدرسین از سطح فرانسه بسیار عالی‌ برخوردارند.

مرکز زبان فرانسه تهران، مرکز آزمون‌های زبان TCF (Tout public, Québec, DAP)با کامپیوتر می‌‌باشد. همچنین مرکز برگزاری آزمون‌های DELF /DALF/DELF Prim/ DELF Junior بوده که دو بار در سال برای هر کدام از سطوح DELF این آزمون را برگزار می کند.

مدرسین زبان فرانسه با شرکت در دوره‌های حرفه ای‌ که توسط مربیان با تجربه به صورت منظم برگزار می‌‌شود، با جدیدترین متد‌های آموزشی زبان فرانسه به عنوان زبان خارجی‌ آشنا شوند.
بخش کامپوس فرانس پذیرای دانشجویانی است که مایل به کسب اطلاعات در زمینه تحصیل در فرانسه هستند و ایشان را در فرایند ثبت نام از طریق سیستم الکترونیکی‌ CEF یاری می‌‌نماید.

و نهایتا، کتابخانه این مرکزبیش از ۲۰۰۰۰ عنوان کتاب، کتب مصور، کتب صوتی، دی وی دی و مجله را به علاقمندان ارائه می دهد.

Dernière modification : 15/04/2024

بالای صفحه